Australia's Wildlife - Reisverslag uit Young, Australië van Wendy en Wesley Dijkman en Joosten - WaarBenJij.nu Australia's Wildlife - Reisverslag uit Young, Australië van Wendy en Wesley Dijkman en Joosten - WaarBenJij.nu

Australia's Wildlife

Door: Wen

Blijf op de hoogte en volg Wendy en Wesley

18 December 2006 | Australië, Young

Daar sta je dan... in het wildwest stadje Young, zonder internet. En iedereen vraagt zich af of we nog leven!
Ons laatste bericht kwam vanuit Cronulla, waar we bij onze ex-collega Jeff een weekje hebben gelogeerd. Sindsdien is het lang geleden dat we een computer konden aanraken.

Vanuit Cronulla vertrokken we op 22 oktober naar Wollongong, ten zuiden van Sydney. Daar hebben we de nacht doorgebracht in ons rustieke busje, om de volgende ochtend de reis voort te zetten via Port Kembla, naar Shellharbour. Omdat we het wel een fijn idee vonden om fris verder te reizen, hebben we de middag daar besteed aan zwemmen in de 'rockpool' (een zwembad aan de rand van de zee, uit de rotsen gehouwen en gevuld met... zeewater!) en al zonnend op het gras, onze route te bepalen. De dag ervoor hadden we de Harvest Hotline gebeld, om uit te vinden waar er fruitplukwerk te doen was. Zij hebben ons verwezen naar Young, waar het kersenplukseizoen een week later zou beginnen. Dus onze bestemming was duidelijk, nu nog bekijken hoe we er, met zoveel mogelijk bezienswaardigheden op de route, konden komen.

Na een koude douche zetten we de reis voort naar Kiama, om daar het beroemde 'Blowhole' te bekijken. Dit is een gat in de rotsen waar zeewater door naar boven spuit, soms wel tot 60 meter hoog. Die dag kwam het niet verder dan 2 meter, maar we hebben ervan genoten.

's Avonds kwamen we laat aan in het Booderee National Park, waar we een plekje vonden op de camping. We hadden gelezen dat aan dit park 1 van de witste zandstranden van de wereld lag (Jervis Bay), en we wilden weten of dat waar was. In het donker ontmoetten we een Nederlandse jongen vergezeld door een Duits meisje, die net een kampvuur hadden aangewakkerd. We deelden de picknicktafel met hen en werden al snel bijgestaan door een Possum, met haar jong. Deze dieren zien er erg knuffelbaar uit, maar willen niet anders dan je eten onder je neus vandaan jatten. Dus werden onze knakworstjes al snel van de tafel afgegrist en moest ik het gevecht met de moeder aangaan toen zij besloot om de lege broodzak mee te nemen (ik wilde niet
dat ze erin zou stikken). Die beesten zijn nog sterk ook! Na haar nederlaag geaccepteerd te hebben, droop de moeder af met haar jong en konden wij ons avondmaal
afmaken.

De volgende ochtend hebben we ons vermaakt met een beetje jammen op de gitaar na het ontbijt. Daarna hebben we onze stoute (wandel)schoenen aangetrokken om een aantal wandeltochten door het mooie park te maken.
Er waren verschillende routes die we konden nemen, en we kozen ervoor te beginnen met die van de Botanical Gardens. De zogenoemde Laketrail voerde ons door het regenwoud en een meertje, waar kangaroo's langs het
water hopten. Eindelijk levende! We hebben op de wegen door Oz al aardig wat roadkill gezien, de Ozzies hebben het namenlijk niet zo op kangaroo's, ook al is het hun nationale symbool. Maar deze hopten nog vrolijk rond.

De volgende tocht leidde ons naar Cave Beach, een prachtig langgerekt en bijna verlaten strand, met een rotsklif aan de zijkant. In dat klif zat een tweetal
ondiepe grotten, vandaar de naam van het strand. We beklommen de rotsen om over zee naar de net aangekomen surfers te kijken, in de hoop wat van hun truukjes te leren. Daarna zijn we teruggegaan over de rotsen om via het moeras Ryans Swamp naar een ander mooi afgelegen strand te wandelen. Zo goed als verlaten, de stranden daar, en zo mooi! Onderweg kwamen we nog een Porky-Pine tegen, een soort kruising tussen een egel en een stekelvarken, met een lange puntneus.

Na al het gewandel werd het donker en was het tijd om terug te gaan naar de camping. De houtBBQ werd aangewakkerd en we werden vergezeld door een drietal jongens uit Cronulla(!), die ons wat sausages aanboden.
Onze rijsttafel deed er erg lang over om warm te worden, dus dat was een welkom voorgerecht! Na het eten waren we eigenlijk wel gaar genoeg om de bus in te duiken, maar de jongens uit Cronulla haalden ons over om mee te doen met hun drankspelletje "Kings" (een aanrader, erg grappig!). Een boel bier en Bourbon later, mochten wij deelnemen aan hun jaarlijks
terugkerende ritueel: een Bonfire (vreugdevuur) op het strand. Wesley bleef onderweg naar het strand met zijn broek aan een boomstronk boven een greppel hangen en scheurde de achterkant ervan open. Pas daarna zag hij dat hij ook via een
bruggetje had kunnen lopen... Maar het vreugdevuur was er niet minder om! Nadat het vuur gedoofd was en iedereen aardig verdoofd was, keerden we terug naar de
camping voor een welverdiende nachtrust.

De volgende ochtend waren de jongens al vertrokken toen we ons busje uitrolden. Gelukkig was er een kangaroo naast ons busje aan het grazen, om ons gezelschap te
houden. Tijdens het ontbijt waren de felgekleurde vogels verder niet te verlegen om onze picknicktafel te bewandelen en van ons brood te genieten.

Na nog twee stevige wandelingen en een rotsbeklimming later reden we terug in de richting van Sydney, via Budderoo National Park. Onze bestemming was de gratis
kampeerplek op het Barren Grounds Birds Observatory, ons aanbevolen door de reisbijbel Lonely Planet. Helaas hadden de
schrijvers het mis: Het was daar zelfs verboden te kamperen! Dus terug de lange bochterige weg van de berg naar beneden af met ons zwaarbeladen busje, totdat er rook onder de voorwielen vandaan kwam. Al dat gerem bergafwaarts deed de remblokken geen goed! Ons geluk bij een ongeluk was dat er een hotel stond in de middle of nowhere, maar wel vlak naast onze noodgedwongen parkeerplek.

In ons busje de nacht doorgebracht bij het hotel, toch wel wat wrang als je weet dat er vlak naast je echte bedden te vinden zijn...

Voor nu is dit de update tot zover. We hebben het maar even opgedeeld in weken, omdat het anders zo'n enorm lang stuk wordt om te lezen in 1 keer. Wesley schrijft het volgende stukje, vervolgens ik weer, net zolang totdat jullie weer helemaal op de hoogte zijn!

Inmiddels zijn er ook al weer wat foto's geupload op http://thawez.bebo.com. Langzaam maar zeker worden wij weer digitaal... en jullie weer op de hoogte gebracht!

Cheerio!

• 18 December 2006 - 07:50

Gerard Dijkman:

Hee ik ben de eerste die reageert. Het gaat goed daar. Succes Kids

• 18 December 2006 - 08:27

Merel :

hoi hoi, kan alleen maar zeggen leuk, leuk, leuk!!!!! Enjoy you both!
    liefs -x-

• 18 December 2006 - 08:34

Monique:

Hehe, eindelijk weer eens nieuws! Laat maar doorkomen die achterstallige updates, ik lees ze met veel plezier! En ben heel benieuwd naar jullie verdere avonturen. Hebben jullie al pinguïns gezien?? ;-)

• 18 December 2006 - 09:25

Rianne:

Geweldig om weer wat te kunnen lezen van jullie!! Volop genietend zo te zien! Ik heb net een kaartje in jullie richting verzonden, maar of die de kerst gaat halen heb ik mijn twijfels bij! Bij deze dus alvast: merry X-mas in het zonovergoten Australie! Tot het volgende leesverhaal, xx

• 18 December 2006 - 09:40

Laurens:

aaaah! vandaag moest ik krabben, en weer naar school, en sleur sleur sleur sleur! goed te lezen hoe jullie bezig zijn! veel plezier nog en tot de volgende update :D

• 18 December 2006 - 10:08

Daan, Mars En Kev:

Heee halloa,
    Gaaf verhaal en gelukkig gaat alles goed met jullie..tot snel!!
    -XXX-

• 18 December 2006 - 10:26

Portia:

Wow! Heb genoten van e verhaal! Heel veel plezier Wen & Wez!

XXX

Port

• 18 December 2006 - 11:03

Marielle:

Leuk om weer wat van jullie te horen en zo te lezen hebben jullie het nog steeds erg naar je zin!!!
    Ik wens jullie alvast hele fijne kerstdagen en heel veel goeds voor het nieuwe jaar!!

Mariël

• 18 December 2006 - 11:43

Wiets:

leuk om weer eens wat te lezen, vroeg me al af hoe het gaat met jullie. op het werk wordt er nog steeds naar je gevraagd, hoe krijg je het voor elkaar..
    nou wen en wes. fijne kerst dagen op het strand en een goed uit einde ook op het strand. hahah, best vreemd.

xje

• 18 December 2006 - 17:17

Maurits:

Wezzaa Wendaaa, bericht uit hollanda. Ook al is het anders voor jullie daar, alsnog goede kerst,oud&nieuw en alle shit die erbij komt kijken! De groeten youre allways on my mind.....elvis !:x :)

• 18 December 2006 - 19:12

Pheebs:

Ik leef helemaal met jullie mee... Het moet daar fantastisch zijn!!

• 18 December 2006 - 20:33

Tijs:

Klinkt nu al als een fantastisch avontuur. Hier in Nederland regent het en is het koud... Ik wil ook naar Australie!!

• 18 December 2006 - 21:11

Wouter & Corine:

Gelukkig jullie leven nog! Die wandelingen klinken goed. Is het nog gelukt om de remblokken te vervangen? We wensen jullie prettige kerstdagen en een super 2007. Het zal wel heel anders zijn daar. In de zon met kerstboom ;)

XXX

• 20 December 2006 - 19:41

Ireen Heethuis:

Hoi Wendy en Wesley,

Leuk om weer wat van jullie avonturen te lezen. Zo te zien hebben jullie het erg naar je zin.
    Ik wens jullie hele fijne Kerstdagen toe en een super Nieuwjaar.
    Groetjes,
    Ireen

• 20 December 2006 - 23:44

Sabine En Micha:

Hoi Wendy en Wesley,

het klinkt echt onwijs gaaf. Zou nu zelf ook wel willen gaan. Hoop snel meer te lezen. Groetjes X

• 22 December 2006 - 20:44

Joop En Adrie Lek:

Wat leuk om weer eens wat van jullie te horen.
    Wat een avontuur beleven jullie zeg.
    Wij wensen fijne feestdagen toe voor zover dat mogelijk is daar.

• 28 December 2006 - 18:54

Daan,Mars En Kev:

Heeeee lieve schatten alvast een gelukkig nieuwjaar en veel plezier, gezondheid en geluk in het nieuwe jaar!!! -XXXX-

• 01 Januari 2007 - 14:43

Anja:

Cool!
    Ik mis jullie ontzettend!

Happy New 2007 nog lieverds! xxx

• 02 Januari 2007 - 17:53

Saskia:

HAPPY NEW YEAR!!!
    Klinkt nog steeds top allemaal. Op het strand oud en nieuw vieren, en vreugdevuurtjes maken. HAVE FUN! X Sas

• 07 Januari 2007 - 10:36

Narani:

Fantastisch wat jullie allemaal beleven! Het lezen geeft mij ook weer zin om een flinke reis te gaan maken! Denk dat ik het land eens uit ga zoeken..

• 09 Januari 2007 - 14:12

Eline:

Hey lieve Wen en Wes,

Heb een tijdje niks van me laten horen, maar denk nog steeds aan jullie. Hoop snel weer te lezen van al jullie avonturen (waar ik stinkend jaloers op ben)

Kus Elien

• 20 Januari 2007 - 13:40

Halleee Wez & Wen,
    Tnx voor de kaart, super gaaf dat jullie er gewoon aan gedacht hebben man! Restectpah! enne..laatst zijn romaine en ik naar Apocalypto geweest. Die hoofdrolspeler, Rudy Youngblood, dat ben jij! romaine vond hem lekker...blij dat je aan de andere kant van de wereld zit ;P. Anyways..take good care en tot spreeks. X Maurits

• 25 Januari 2007 - 12:03

Evert:

jO DUDES!
    Tickets zijn geboekt Meet een greet in Melbourne rond 15 maart?
    Zet het bier maar koud ik kom weer die kant op. Enjoy!

• 28 Januari 2007 - 21:38

Ilona:

Hai Wen en Wes,

jullie hebben vast en zeker nog steeds een hele leuke tijd in Oz, hoop snel weer wat van jullie verhalen te lezen :-)

x Ilona

• 05 Februari 2007 - 17:19

Maurits:

Broeder, als het smsje niet aangekomen was, bij deze nogmaals gefeliciteerd!one love wetogaltijdvet

• 13 Februari 2007 - 22:09

Thea Uit Lochem:

Vond het reuze leuk om jullie verslag te lezen. Neem maar even de moeite om jullie een heel prettige tijd toe te wensen. Geniet er maar lekker van

• 02 Maart 2007 - 22:39

Jettie Joosten:

Heee heerlijk om julie reisverhalen weer te kunnen lezen....ik kijk uit naar de volgende avonturen in Down Under..
    liefs Jettie

• 19 Maart 2007 - 08:25

Ton:

Hallo Wes en Wen, Wat `n gave vakantie!! Geniet ervan ik heb jullie reisveslag en foto's bekeken. Geniet ervan en tot het volgende reisveslag

• 21 Maart 2007 - 21:54

Flo Flo:

He stelletje honden tijd voor een update ;)

knuffffffffffel